ՀՅ Դաշնակցության նախընտրական ծրագիր
Արցախի Հանրապետության 2020թ. համապետական ընտրություններ
Հարգելի՛ ընտրող,
Հայ Յեղափոխական Դաշնակցության (այսուհետ՝ ՀՅԴ) նախընտրական ծրագիրն անդրադառնում է մեր կյանքում առկա հիմնախնդիրներին և առաջարկում է դրանց լուծման ուղիները: Զարգացման այս հանգրվանում մեր երկրում լուրջ փոփոխություններ են անհրաժեշտ: Պետության գլխավոր խնդիրը երկրի և ժողովրդի անվտանգության ապահովումն է, հասարակության արժանապատիվ կյանքի համար պայմանների ստեղծումը: Ժողովրդավարական հասարակարգի կառուցումը, սոցիալական արդարության և օրենքի գերակայության հաստատումն Արցախի Հանրապետության (այսուհետ՝ ԱՀ) հզորացման, ճանաչման և խաղաղության պահպանման հիմնական պայմանն է:
Դաշնակցությունն իր գործունեության ողջ ժամանակահատվածում ապացուցել է, որ ամենադժվարին պահերին մշտապես կանգնած է ժողովրդի կողքին և պատրաստ է հետևողականորեն իրականացնել հայրենիքի հզորացմանն ուղղված ծրագրերը, անշահախնդիր ծառայել ժողովրդին ու պետությանը:
ՀՅԴ նախընտրական ծրագիր
Արտաքին քաղաքականություն: Արցախի հիմնախնդիր
ԱՀ արտաքին քաղաքականության հիմնական նպատակն Արցախի հիմնահարցի, որպես Հայ Դատի բաղկացուցիչ մասի, լիարժեք լուծումն է խաղաղ ճանապարհով՝ Արցախում անցկացված համաժողովրդական հանրաքվեների և Սահմանադրության հիման վրա, միջազգային իրավունքի սկզբունքների և նորմերի շրջանակներում: Արցախի Հանրապետության միջազգային ճանաչումը միացյալ հայրենիք կերտելու միջանկյալ հանգրվան է: «Զարգանալ՝ չզիջելով» սկզբունքը Դաշնակցության համար Արցախի հզորացման և հարցի լուծման հիմնական առանցքն է:
Այդ նպատակով անհրաժեշտ է`
— պետության նախաձեռնությամբ, համահայկական մակարդակով մշակել և ընդունել Արցախի խնդրի կարգավորման միասնական հայեցակարգ, որտեղ կհստակեցվեն հայկական կողմի հիմնական մոտեցումներն ու տեսլականը,
— մշակել և ընդունել արտաքին քաղաքականության հայեցակարգ,
— համախմբել հայրենիքի և Սփյուռքի ներուժն Արցախյան հարցի լուծման գործընթացում,
-ԱՀ անվտանգության և միջազգային ճանաչման ասպարեզում առավել կենսունակ դարձնել պետության հետ ՀՅԴ Հայ Դատի գրասենյակների և հանձնախմբերի համագործակցությունը,
— բարեկամ երկրների հետ նպատակաուղղված աշխատանքներ ծավալել` ընդլայնելով այդ պետություններում ԱՀ դիվանագիտական մարմինների ներկայությունը,
— Հայաստանի Հանրապետությունը (այսուհետ՝ ՀՀ) շարունակի լինել ԱՀ անկախության և անվտանգության երաշխավորը,
— ՀՀ և ԱՀ միջև կնքել ռազմաքաղաքական համագործակցության պայմանագիր,
— բանակցային գործընթացում ԱՀ-ն պետք է մասնակցի որպես լիիրավ բանակցող կողմ:
ԱՀ տարածքային ամբողջականությունը տարածաշրջանի կայունությունն ու խաղաղությունը երաշխավորող հիմնական գործոններից է:
ԱՀ իշխանությունները պետք է`
— ամուր կեցվածք ունենան երկրի տարածքային ամբողջականության պահպանման և վերականգնման գործընթացում,
— չեզոքացնեն հակաարցախյան քարոզչությունը և միջազգային հանրությանն ընկալելի դարձնեն ԱՀ-ում ընթացող ժողովրդավարական գործընթացները:
Անվտանգություն և պաշտպանություն
Երկրի անվտանգությունը և բանակի մարտունակությունը բարձրացնելու համար ՀՅԴ-ն առաջնահերթ է համարում`
— բնակչության պաշտպանվածության մակարդակի բարձրացումը,
— զինված ուժերում ծառայելու արժանավայել պայմանների ստեղծումը և բարոյահոգեբանական մթնոլորտի բարելավման համար անհրաժեշտ փոփոխությունները,
— սպայական կազմի աշխատավարձերի շարունակական բարձրացումը և սոցիալական արտոնությունների ընդլայնումը, այդ թվում` բնակարանային հիմնախնդիրների լուծումը:
— ժամկետային զինծառայողների սոցիալ-կենցաղային և անվտանգային պայմանների բարելավումը,
— պարտադիր, ժամկետային և պրոֆեսիոնալ պայմանագրային ծառայության արդյունավետ համադրումը,
-պրոֆեսիոնալ-կամավոր զինվորական ծառայության շրջանակի ընդլայնումը,
— բանակի լիակատար ապաքաղաքականացումը,
— նախազորակոչային տարիքի երիտասարդների ռազմահայրենասիրական և ֆիզիկական դաստիարակությունը, ինչպես նաև նախնական զինվորական պատրաստության դասավանդման պայմանների արմատական բարելավումը,
— Ազգ-Բանակ հայեցակարգը պետք է լինի ժողովրդի բարոյահոգեբանական սկզբունքների կերտման հիմնական ուղղությունը:
Վճարովի համակարգում սովորած և մասնագիտություն ստացած անձինք, որոնք իրենց աշխատանքային գործունեությունը որպես զինծառայող կշարունակեն բանակում` հինգ տարվա ընթացքում պետության կողմից կմարվեն նրանց ուսման ծախսերը:
Բանակում ծառայությունից խուսափած անձինք չպետք է ստանձնեն պետական բարձր պաշտոններ:
Կրթություն և գիտություն
Դաշնակցությունը կրթության և գիտության դերը տեսնում է նախևառաջ երկրի անվտանգությանը, տնտեսական և ռազմական հզորացմանը ծառայելու մեջ:
Գիտության ոլորտի պետական քաղաքականության հիմնական նպատակներն են՝ գիտական ու գիտատեխնիկական ներուժի զարգացումը, կադրերի պատրաստման արդյունավետ համակարգի ձևավորումը, գիտության, կրթության և արտադրության ինտեգրումը:
Կրթության համակարգը կոչված է ձևավորելու մասնագիտական պատշաճ պատրաստվածություն ունեցող և համակողմանի զարգացած, ինքնակազմակերպման ընդունակ, հայրենասիրության, մարդասիրության ու ազգային պետականության համար հպարտության ոգով դաստիարակված քաղաքացիներ:
Կրթության համակարգն էական բարեփոխումների կարիք ունի:
Մենք գտնում ենք, որ անհրաժեշտ է`
— նոր մակարդակի բարձրացնել կրթական համակարգում հայրենասիրական և ազգային դաստիարակություն պարունակող ծրագրերն ու նախաձեռնությունները,
— ընդլայնել նախադպրոցական կրթության համակարգը` բացելով նոր մանկապարտեզներ: Խրախուսել այս ոլորտում մասնավոր ներդրումները՝ կառավարություն-համայնք-ներդրող երկարաժամկետ պայմանագրային հարաբերությունների ձևաչափը և այն առավել գործնական դարձնել: Այս ասպարեզում վերջին հինգ տարիներին Դաշնակցություն-կառավարություն-համայնք համագործակցությունն արդյունավետ էր և հանրության համար շահեկան: Դա կնպաստի նաև ծնելիության աճին և կանանց զբաղվածության խնդիրների լուծմանը,
— համատեղել ուսուցման և դաստիարակության գործընթացները, նոր մեթոդներով վերականգնել արտադպրոցական դաստիարակության համակարգը,
— ընդլայնել արհեստագործական ուսումնարանների ցանցը և այն համապատասխանեցնել ԱՀ տնտեսական զարգացման հեռանկարին: Տվյալ կրթօջախներում ստեղծել նյութատեխնիկական ժամանակակից բազա,
— երկրի համաչափ զարգացման կարևորությունը նկատի առնելով` շրջաններում բացել միջին մասնագիտական քոլեջներ և ընդլայնել ուսուցանվող մասնագիտությունների ցանկը,
— ուսուցիչների և կրթական հաստատությունների աշխատողների աշխատավարձը բարձրացնել յուրաքանչյուր տարի,
— սահմանամերձ և վերաբնակեցվող բնակավայրերում երիտասարդ մանկավարժ մասնագետներին տրամադրել բնակարաններ,
— դպրոցներում ապահովել կառավարման կոլեգիալ համակարգ և թափանցիկ հաշվետվողականություն,
— լուրջ փոփոխության ենթարկել ավագ դպրոցների տեղաբաշխման մեխանիզմը՝ առանձնապես Ստեփանակերտում,
— միջոցներ ձեռնարկել ուսուցիչների և աշակերտների ամառային հանգիստը պատշաճորեն կազմակերպելու համար,
— մտավորականությունը պետք է կարողանա օգտվել այն հնարավորություններից, որը հատուկ է սոցիալապես ապահով խավերին,
— ձևավորել հավասար հնարավորություններ և որակյալ գիտելիքներ ապահովող համակարգ,
— տաղանդավոր երիտասարդներին արտերկրում ուսումը շարունակելու համար, վերադառնալու երաշխավորված պայմաններով, հատկացնել ֆինանսական միջոցներ,
— ձեռնարկությունների կողմից իրենց կադրային պահանջները բավարարելու նպատակով ուսուցումը ֆինանսավորելու հնարավորություններ ստեղծել,
— խրախուսել վճարովի հիմունքներով օտարերկրյա քաղաքացիների ուսուցումը և համապատասխան պայմանների ստեղծումը,
— անցնել անվճար բուհական կրթության,
— ստեղծել հիմնադրամ, որտեղ կենտրոնացված ֆինանսական միջոցները կօգտագործվեն մասնագետների տեղաբաշխման և համապատասխան ժամանակահատվածում աշխատանքային գործունեության ծավալման համար,
— բարելավել ուսանողների կենցաղային և հանրակացարանային պայմանները,
— խթանել բուհական ինքնավարությունը,
— բուհական բնագավառի մասնագետներ հրավիրել ԱՀ, նրանց համար ստեղծել աշխատանքային և կենցաղային պատշաճ պայմաններ,
— մշակել համապատասխան ծրագիր` գիտական ներուժի պահպանման, երիտասարդացման, աշխուժացման համար: Բուհերը, մասնավորապես ԱրՊՀ-ն, դարձնել գիտական հիմնարար օջախ,
— մեծացնել գիտական և գիտատեխնիկական գործունեությանը պետական բյուջեից հատկացվող ֆինանսավորման ծավալները` հենվելով առարկայական առաջարկների կամ պատվերների վրա,
— խթանել համագործակցությունն ու ինտեգրումը ՀՀ և միջազգային գիտական կենտրոնների հետ,
— երիտասարդ գիտնականների, դասախոսների, ուսուցիչների համար իրականացնել «Մատչելի բնակարան» ծրագիրը,
— կադրային ներուժը նպատակային օգտագործելու և հանրային կյանքում նրանց պահանջված լինելու անհրաժեշտությունն ընդգծելու համար սահմանել մասնագետների ու պետական պաշտոնյաների կրթական ցենզ, որը ներկայացված կլինի համապատասխան անձնագրային ձևակերպումների տեսքով:
Պետաիրավական և պետական կառավարման համակարգ
ԱՀ-ում պետաիրավական և պետական կառավարման համակարգի ձևավորումը, անցնելով մի շարք հանգրվաններ, այսօր ևս ունի կատարելագործման և արդյունավետության բարձրացման անհրաժեշտություն:
Առանձին անհատների ցանկությունները, քաղաքական կողմնորոշումները կամ նախապատվությունները չպետք է նույնացվեն պետականության էության և նպատակների հետ:
Արցախի պետաիրավական և կառավարման համակարգն արտաքին համարկման /ինտեգրման/ առումով պետք է ընկալելի և ընդունելի լինի աշխարհի համար, իսկ երկրում` սեփական ժողովրդի:
ՀՅԴ-ն համոզված է, որ պետաիրավական և պետական կառավարման համակարգի կատարելագործման համար ներկա փուլում առաջնահերթ են`
— հասարակության մասնագիտական ներուժի համախմբման և ներքաղաքական կայունության ապահովման միջոցով պետաիրավական համակարգի կատարելագործման շարունակականությունը,
-ապահովել պետական ծառայողների պաշտպանվածությունը քաղաքական կոնյուկտուրայից,
— նոր սահմանադրության ընդունմամբ ապահովել օրենսդիր, գործադիր, դատական իշխանությունների բաժանման և հավասարակշռման սկզբունքների իրական և լիարժեք կենսագործումը, բացառելով գործադիր մարմինների` օրենսդիր մարմնի վերահսկողությունից դուրս գործելու հնարավորությունը,
— դատաիրավական համակարգի բարեփոխումներն իրականացնել իրավական պետությանը բնորոշ սկզբունքների հիման վրա,
— միջոցներ ձեռնարկել ԱԱԾ և ոստիկանական համակարգերը, բացառապես օրենքով իրենց վերապահված իրավասությունների շրջանակում գործելու ուղղությամբ, որով հասարակության մեջ կամրապնդվի վստահությունը նրանց նկատմամբ,
— պետական մարմինների, հատկապես վերահսկողական լիազորություններ ունեցող կառույցների կազմավորման գործում՝ ընդդիմության մասնակցության և իրական ազդեցության ապահովումը,
— խրախուսել ժողովրդի մասնակցությունը պետական կառավարմանը և ընթացքավորել նրա նախաձեռնությունները,
— կատարելագործել և ճշգրիտ մեխանիզմներ սահմանել քաղաքացիների կողմից հանրահավաքների, հանրաքվեների և հանրային հարցումների նախաձեռնության իրավունքի իրացման համար,
— ապահովել կառավարման համակարգի ապակենտրոնացում, որը ժողովրդավարության իրական հիմքն է,
— իրականացնել պետական կառավարման մարմինների կազմի, կառուցվածքի, հաստիքների լավարկում,
— ընդլայնել տեղական ինքնակառավարման մարմինների լիազորությունները և պատասխանատվությունը, կայացնել ավագանու ինստիտուտը, ինչպես նաև՝ շրջանային վարչակազմի ղեկավարի ուղղակի ընտրությունը,
— անհրաժեշտություն ենք համարում պետական կառավարման համակարգում երիտասարդների և կանանց առավել լայն ընդգրկումը:
Տնտեսական քաղաքականություն
ՀՅ Դաշնակցությունը երկրի սոցիալ-տնտեսական կյանքում հաջողություններ արձանագրելու համար կորդեգրի նոր մոտեցումներ՝ հիմնված հասարակության բոլոր խավերի ու շերտերի շահերի պաշտպանության վրա:
ՀՅԴ-ն, լինելով ընկերվարական կուսակցություն, գտնում է, որ`
— երկրի տնտեսական զարգացման գլխավոր խնդիրը բնակչության սոցիալ-տնտեսական վիճակի արմատական բարելավման ապահովումն է,
— ԱՀ հիմնահարցի և անվտանգության խնդիրների լուծումն ուղղակիորեն կախված է դիվերսիֆիկացված տնտեսության զարգացման վիճակից,
— անհրաժեշտ է մշակել ռազմավարական առաջնահերթությունների վրա հիմնված ազգային տնտեսական անվտանգության հայեցակարգ, որտեղ հստակ արտահայտված կլինի պետություն-մասնավոր գործընկերային հարաբերությունը,
— տնտեսական զարգացման հիմքը խելամիտ օրենսդրության վրա հիմնված, հասարակությանը վստահություն ներշնչող անկախ դատաիրավական համակարգի առկայությունն է, առանց որի անիմաստ է խոսել արդյունավետ ու մրցունակ տնտեսության մասին,
— երկրում որևէ տնտեսվարող սուբյեկտ չպետք է դուրս մնա օրենքի ենթակայությունից,
— տնտեսության զարգացման պայմաններից է պայքարը մենաշնորհների և մենատիրության երևույթների դեմ,
— հարկման և բաշխման չափորոշիչների հստակեցմամբ երաշխավորված կլինեն ինչպես քաղաքական, այնպես էլ տնտեսական կայունությունն ու սոցիալական արդարությունը,
— տնտեսության զարգացումը հնարավոր է ապահովել արտադրության կազմակերպումից մինչև ապրանքների իրացման մեխանիզմների ծրագրման և իրագործման իրատեսական գործիքակազմի հստակեցման պարագայում: Մենք գտնում ենք, որ կառավարությունն արտահայտված դերակատարություն պետք է ունենա Արցախում արտադրված ապրանքներն արտաքին շուկաներում իրացնելու գործում,
— աշխատատեղեր ստեղծող գործարանները պետք է լինեն պետական աջակցության ներքո,
— հարկ է ընդլայնել պետության կարգավորող-վերահսկիչ դերն առանձնապես տնտեսության այն ոլորտներում, որոնք չեն կարող ինքնակազմակերպվել ու ինքնակազմավորվել,
— ազատ հասարակարգ ստեղծելու համար անհրաժեշտ է խորացնել պետության միջամտությունը շուկայական տնտեսության մեջ: Ազատ շուկայի գործունեությունը ոչ միայն չի բացառում կառավարության միջամտությունը, այլև այն դարձնում է անհրաժեշտ,
— խիստ կարևոր է բազմակացութաձև սեփականության (պետական, մասնավոր և կոլեկտիվ) համակարգի հավասարակշռված ու համամասնական զարգացումը:
Զբոսաշրջության բնագավառը պետք է դիտվի` որպես տնտեսության զարգացման կարևոր ճյուղ: Այս ուղղությամբ անհրաժեշտ է՝
— ձևավորել և կատարելագործել զբոսաշրջության ոլորտի զարգացումն ապահովող բարենպաստ օրենսդրական դաշտ,
-ենթակառուցվածքների բնագավառում ներդրումներ անելիս հաշվի առնել զբոսաշրջության ռազմավարական դերը տնտեսության մեջ և տարածքների համաչափ զարգացման գործում,
— ապահովել պետական աջակցություն՝ զբոսաշրջության այլընտրանքային ձևերի զարգացմանն ուղղված ծրագրերին,
— պետական աջակցության և հարկային բարեփոխումների միջոցով խրախուսել ներգնա և ներքին զբոսաշրջության զարգացումը:
Ամփոփելով` կարող ենք ասել, որ վերոհիշյալ ասպարեզում ՀՅԴ քաղաքականությունը հանգում է հետևյալին՝ արդար և ազատ պայմանների ապահովում, արտադրության արդյունքների արդարացի վերաբաշխում:
Բնապահպանություն
Բնության և կենսոլորտի պահպանումը Դաշնակցության գերակա ծրագրային ուղղություններից է, որի հիմքում մարդու և շրջակա միջավայրի ներդաշնակ փոխհարաբերության և սերունդների համերաշխության սկզբունքներն են:
Ելնելով այդ հանգամանքից գտնում ենք, որ՝
— միայն խիստ և անկողմնակալ փորձագիտական ուսումնասիրությունների հիման վրա իրականացնել մետաղական և ոչ մետաղական հանքավայրերի ու ջրային ռեսուրսների շահագործումը,
— էներգետիկ համակարգի զարգացումը սոցիալ-տնտեսական առաջընթացի կարևոր բաղադրիչն է, սակայն ջրային ռեսուրսների հախուռն օգտագործումը բնապահպանական խնդիրներ և հանրային հիմնավոր անհանգստություն է առաջացնում, որոնց լուծումը հրատապ անհրաժեշտություն է,
— հատուկ քաղաքականությամբ խրախուսել անցումն այլընտրանքային էներգիայի վերականգնվող աղբյուրներին՝ խթանելով արևի և քամու էներգիայի վրա հիմնված էներգետիկ արտադրությունը,
— ապահովել ապօրինի ծառահատումների ու որսագողության կանխումը և անտառների վերականգնումը, բարելավել համապատասխան պետական ծառայության աշխատանքների որակը:
Հարկաբյուջետային և դրամավարկային քաղաքականություն
Հարկաբյուջետային և դրամավարկային քաղաքականությունն անընդհատ կատարելագործման կարիք ունի: Այն կարող է լուծել սոցիալական հիմնախնդիրներ` միաժամանակ խրախուսելով տնտեսության առաջնային ճյուղերի զարգացումը, նպաստելով երկրում արտադրվող հարստության արդյունավետ օգտագործմանը և հայրենական արտադրության մրցունակության բարձրացմանը: Վերոհիշյալ քաղաքականությունն ինքնանպատակ չէ. այն տնտեսական զարգացման միջոց է: Հետևաբար, մենք դեմ ենք դրամավարկային քաղաքականության պասիվ-հարմարվողական բնույթին և մտադիր ենք այն վերածել տնտեսական քաղաքականության առանցքային լծակի: Դրա համար՝
— կմշակվի ռազմավարական առաջնահերթությունների վրա հիմնված ազգային տնտեսության անվտանգության հայեցակարգ, որով պետք է ձևավորվեն հարկային, բյուջետային և դրամավարկային քաղաքականության հիմնական չափանիշները,
— կապահովվի Ազգային ժողովի առավել արդյունավետ մասնակցությունը բյուջեի նախնական մշակմանը, կազմմանն ու կատարման վերահսկողությանը,
— պետական կառավարման ապակենտրոնացմանը զուգահեռ` կապահովվի կենտրոնացված և համայնքային բյուջեի ներդաշնակ փոխհարաբերությունների ձևավորման գործընթացը` այն առումով, որ կարելի լինի տեղական ինքնակառավարման մարմինների լիազորություններին համապատասխան ֆինանսական միջոցներ գոյացնել,
— տարեկան բյուջեն կկազմվի ճյուղային և տարածքային կտրվածքով՝ ապահովելով բյուջետային քաղաքականության նպատակներ-միջոցներ-արդյունավետություն շղթայի քանակական և որակական միասնությունը,
— ապահովել բյուջետային միջոցների ծախսման խստիվ կանոնակարգման և այդ բնագավառում ֆինանսական կարգապահության բարձրացումը, մասնավորապես պետական միջոցների ծախսման նկատմամբ պատշաճ ֆինանսական վերահսկողության իրականացումը, ինչպես նաև ոչ արդյունավետ գործառույթներին դասվող ծախսերի կրճատումը,
— էապես պարզեցնել հարկային համակարգը` խուսափելով անհարկի թղթաբանությունից,
-ներդնել աճողական (պրոգրեսիվ) հարկային քաղաքականություն: Շատ վաստակողը պետք է ավելի շատ հարկ վճարի, քանի որ դրա միջոցով է հնարավոր վերացնել եկամուտների բևեռացվածությունը և սոցիալական անարդարությունը: Պրոգրեսիվ հարկման տրամաբանությունը կգործի նաև գույքահարկի պարագայում,
— ապահովել հավասար պայմաններ արդար մրցակցության համար` բացառելով հովանավորչությունը,
— հստակեցնել և պարզեցնել հարկային մարմինների գործողությունները բողոքարկելու մեխանիզմները,
— ապառք ունեցող ձեռնարկությունների համար ապահովել ներդրումներ անելու և ընթացիկ հարկերը վճարելու հնարավորություն,
— ապահովել փոքր ու միջին գործարարության, գյուղատնտեսության և արդյունաբերության բնագավառում ընթացիկ և կապիտալ վարկերի տրամադրման մատչելիություն,
— տարածքների համաչափ զարգացման անհրաժեշտությունից ելնելով` կառավարության համապատասխան ծրագրի շրջանակում` գյուղի և գյուղատնտեսության, ինչպես նաև ներդրումային հիմնադրամների կողմից կիրառել սուբսիդավորման տարբերակված քաղաքականություն:
Գյուղատնտեսություն
Փաստ է, որ երկրի գյուղական բնակավայրերը հիմնականում գտնվում են ոչ բարվոք վիճակում: Երկրի պարենային անվտանգության ապահովման, գյուղական բնակչության եկամուտների ավելացման, գյուղի սոցիալական զարգացման հիմնախնդիրների լուծման նպատակով անհրաժեշտ է բազմակողմանի պետական աջակցություն ցուցաբերել գյուղատնտեսությանը:
ՀՅԴ-ն գտնում է, որ`
— հզոր երկիր կառուցելու հիմնական գրավականը գյուղերի զարգացումն է,
— գյուղատնտեսության և գյուղի զարգացումը շաղկապված են, գյուղերը պետք է վերածվեն կայուն եկամտաստեղծ բնակավայրերի,
— խղճուկ վիճակում գտնվող բնամթերային տնտեսություններին անհրաժեշտ է պետության հովանավորությունը: Այդ ճանապարհով հնարավոր է անցումը դեպի եկամտաստեղծ ֆերմերային տնտեսություններին, ինչը լրջորեն կխթանի Արցախից գյուղմթերքների արտահանման ծավալները,
— ֆերմերային տնտեսությունները` որպես հիմնական պարենային ապրանքների արտադրողներ, պետք է աշխատեն կառավարության մասնագիտական-խորհրդատվական և ֆինանսական աջակցությամբ,
— անհրաժեշտ է ագրարային ոլորտում խրախուսել մանր գյուղացիական տնտեսությունների միջև կոոպերացիոն կապերի ստեղծումը, ընդլայնումը և զարգացումը: Մասնավորապես կառավարության հոգածության ներքո պետք է լինեն այն կոլեկտիվ տնտեսությունները, որոնք իրենց շուրջը կհամախմբեն գյուղական մտավորականների և զինծառայողների ընտանիքներին:
Առկա գյուղատնտեսական արտադրական հնարավորությունները չեն համապատասխանում գյուղատնտեսության զարգացման ՀՅԴ տեսլականին:
Ուստի մենք առաջարկում ենք`
— հողի և գյուղտեխնիկայի սեփականատերերի միջև ստեղծել փոխշահավետ, ամուր իրավական հիմքերով երկարաժամկետ համագործակցություն, որը պետք է լինի գործադիր իշխանության ուշադրության կենտրոնում, ինչպես նաև կյանքի կոչել գյուղտեխնիկայի սպասարկման և վերանորոգման արդյունավետ համակարգ,
— ներդնել գյուղատնտեսության ապահովագրական համակարգ և փոխհատուցել բնական աղետներից տուժած գյուղացիական տնտեսություններին,
— սերմնաբուծարանները, տնկարանային տնտեսությունները, տոհմային անասնաբուծական կայանները դարձնել պետական բաժնետիրական ընկերություններ,
— արմատապես բարելավել ոռոգման համակարգերը,
— ընդլայնել գյուղատնտեսական համակարգի վարկավորման ծավալները: Ապահովել այգիների հիմնման և տեղական հումքով գյուղատնտեսական մթերքների մշակման արտադրությունների կազմակերպման երկարաժամկետ վարկավորումը: Պետական աջակցությունը լինելու է թիրախային` խրախուսելով առավել բարձրարժեք գյուղատնտեսությունը,
— կարևորել գյուղատնտեսական մթերքների վերամշակման ձեռնարկությունների կամ նրանց մասնաճյուղերի հիմնադրումը և մասնագետների վերապատրաստումը:
ՀՅԴ արտերկրի կառույցները կարող են արտահայտված դերակատարություն ունենալ գյուղատնտեսության զարգացման, մասնավորապես արտաքին շուկաների ձևավորման գործում: Այս ուղղությամբ գտնում ենք, որ բավարար ուսումնասիրություններ չեն կատարվել մեր արտադրական հնարավորությունները միջազգային շուկաներում ներկայացնելու գործում: Գյուղատնտեսության արտադրանքի արտահանումը դիտում ենք մեր արտաքին տնտեսական քաղաքականության հիմնական գործիքներից մեկը:
Արդյունաբերություն և ձեռնարկատիրություն
Արդյունաբերության բնագավառում քաղաքականությունը, որը մեծ հնարավորություններ է ընձեռնում` լուծելու սոցիալ-տնտեսական արմատական խնդիրներ և բացելու մեծաթիվ աշխատատեղեր, հիմնականում պետք է հանգի հետևյալին`
— անկախ սեփականության ձևերից, տնտեսվարողների համար հավասար պայմաններ ապահովող մրցակցային և ներդրումային բարենպաստ միջավայրի ստեղծում,
— արտաքին տնտեսական արդյունավետ քաղաքականության իրականացում և արտահանումը խթանող համակարգի ձևավորում, որն այժմ գտնվում է անմխիթար վիճակում,
— գիտական ու գիտատեխնիկական ներուժի ներդրում արդյունաբերության ոլորտում: Այստեղ անհրաժեշտ է օգտագործել սփյուռքի ներուժը,
— բարձրացնել պետության պատասխանատվությունն արդյունաբերության նոր ոլորտների ստեղծման գործընթացում,
— առանձնակի ուշադրություն դարձնել շրջկենտրոններում և գյուղական համայնքներում կանանց աշխատատեղերի ստեղծմանը և համակարգչային, տեղեկատվական տեխնոլոգիաների զարգացմանը,
— փոքր և միջին բիզնեսի զարգացման համար պարզեցնել վարչական, իրավական, հարկային, վարկային համակարգերը: Փոքր և միջին ձեռնարկատիրության զարգացումը կնպաստի միջին խավի ձևավորմանը, որը տնտեսական կայուն զարգացման և սոցիալական լարվածության մեղմացման երաշխիքն է,
— մտավոր սեփականության իրավունքի պաշտպանություն: Այն պետք է արտացոլի ստեղծագործողի, գիտնականի, ինժեների, գյուտարարի մասնավոր իրավունքը,
— իրավական մեխանիզմների հստակեցում, որոնք թույլ կտան բացառել իշխանության համակարգում գտնվող անձանց` ձեռնարկատիրությամբ զբաղվելու դեպքերը և իշխանական լծակները բիզնեսի հովանավորչության նպատակին ծառայեցնելը,
— ֆինանսական և վարկային շուկաներում մենատիրացման երևույթների բացառում,
— օրենքի պարտադրանքով բաց բաժնետիրական ընկերությունների միջոցով բնական մենաշնորհ ունեցող կազմակերպությունների կարգավիճակի փոփոխում,
— արտերկրի ներդրողների համար գործընկերային միջավայրի ձևավորում, որը խրախուսելի կդարձնի ներդրումները ԱՀ-ում:
ՀՅԴ-ն գտնում է, որ արդյունաբերության բոլոր ճյուղերի համաչափ զարգացմամբ և ծավալների ընդլայնմամբ է հնարավոր ստեղծել ավելի մեծ համախառն ներքին արդյունք, որն իր հերթին կբարձրացնի բնակչության կենսամակարդակը:
Հակակոռուպցիոն և հակահովանավորչական քաղաքականություն
Կոռուպցիայի և հովանավորչության դեմ համապարփակ պայքարի կազմակերպումը ՀՅԴ կողմից մշտապես դիտարկվել է որպես իրական ժողովրդավարության, երկրի կայուն զարգացման, քաղաքացիական հասարակության կայացման, սոցիալական արդարության և համերաշխության, օրենքի գերակայության հաստատման հիմնական գրավականներից մեկը:
Կոռուպցիան, կաշառակերությունը, հովանավորչությունը խանգարում են բարիքների, հանրային հարստության արդարացի բաշխմանը: Աղքատության վերացման հիմնական գործիքներից մեկը կոռուպցիայի դեմ պայքարն է: Կոռուպցիան սպառնում է ոչ միայն տնտեսական բարեփոխումներին, ներդրումների իրականացմանը, այլև քաղաքացիական հասարակության կայացմանը և երկրի ներքին կայունությանը: Այն սոցիալական, քաղաքական, տնտեսական, իրավական, բարոյական հիմնախնդիր է:
Կոռուպցիայի կանխարգելումը ենթադրում է համալիր միջոցառումների իրականացում հետևյալ ուղղություններով`
— կոռուպցիայի դեմ պայքարի հայեցակարգի ընդունում գիտական, տնտեսական, հասարակական ու քաղաքական հիմնավորումներով,
— պետական գործառույթների իրականացման համար լիազորված անձանց իրավունքների, օրինական շահերի պաշտպանության և արժանավայել կենսամակարդակի ապահովում,
— պետական ծառայողների համակարգում բարոյական և կարգապահական նորմերի ամրագրում,
— հասարակական վերահսկողության համար գործուն պայմանների և մեխանիզմների ապահովում,
— քաղաքացիների եկամուտների հայտարարագրման մեխանիզմների կատարելագործում,
— օրենքներով ամրագրվող սահմանափակումների և պատասխանատվության մեծացման կիրառմամբ բիզնեսի և քաղաքականության տարանջատման իրավակարգավորումների հետևողական զարգացում,
— ընդդիմության և քաղաքացիական հասարակության գործուն մասնակցությամբ ստեղծել կոռուպցիայի դեմ պայքարի անկախ մարմին:
Մշակույթ
Արցախի Հանրապետության մշակութային քաղաքականության հիմնական նպատակն է՝ պահպանել և զարգացնել ազգային մշակույթը, ինչպես նաև քայլեր ձեռնարկել հասարակության մեջ գոյություն ունեցող հոռի և ապազգային երևույթների վերացման ուղղությամբ:
ՀՅԴ-ն վերոհիշյալ ասպարեզում կարևորում է հետևյալ սկզբունքները`
— ապահովել մշակութային ծառայությունների հավասար հասանելիություն բնակչության բոլոր խավերի համար և տարածքային հավասարաչափ ներգրավվածություն,
-ապահովել քաղաքացիների՝ մշակութային ինքնադրսևորման լիակատար հնարավորություն,
— պայքար հակազգային բարքերի դեմ՝ հիմնական նպատակ ունենալով հայ ժողովրդի հոգևոր վերածննդի գործընթացը,
— համայնքներում մշակութային կյանքի աշխուժացում՝ մշակույթի տուն-դպրոց համագործակցության խրախուսմամբ, ինչպես նաև՝ արվեստի դպրոցների մասնաճյուղերի բացում գյուղերում,
— պետական օժանդակություն ստեղծագործական խմբերին,
— արտերկրում Արցախի մշակութային կյանքի ներկայացում,
— Սփյուռքի հետ կապերի ամրապնդում, արտերկրում գործող ՀՅԴ կառույցների ներուժի օգտագործում, նոր հարաբերությունների հաստատում միջազգային մշակութային կազմակերպությունների հետ,
-պատմաճարտարապետական հուշարձանների վերանորոգման ծրագրերին ֆինանսական օգնության ցուցաբերում,
— հնագիտական ուսումնասիրությունների ընդլայնում:
Երիտասարդություն և սպորտ
ՀՅԴ-ն գտնում է, որ երկրի առաջ ծառացած մարտահրավերները հաղթահարելու համար երիտասարդությանը պետք է վերապահել երկրի զարգացման առաջմղիչ ուժի դերակատարությունը:
Դրան հասնելու համար անհրաժեշտ է՝
— երիտասարդության համար ստեղծել ինքնադրսևորման լիարժեք հնարավորություններ,
— երիտասարդական կազմակերպությունների համար ապահովել պետական աջակցության հավասար պայմաններ,
— համայնքների մշակութային տների վերածումը մշակույթի և երիտասարդության կենտրոնների,
— բնակարանային խնդիրների լուծման համար երիտասարդ ընտանիքներին ցուցաբերել համակողմանի սոցիալական աջակցություն` տրամադրելով անտոկոս հիպոթեքային վարկեր,
— հասցեագրված քաղաքականություն իրականացնել երիտասարդների զբաղվածության ապահովման ուղղությամբ,
— աջակցել տաղանդավոր և շնորհալի երիտասարդների գիտական, ստեղծագործական ծրագրերի իրականացմանը՝ ընդգրկելով պետպատվերի մեջ,
— նպաստել մանկական և երիտասարդական սպորտ-ֆիզկուլտուրային ակումբների, կենտրոնների, ճամբարների ստեղծմանը,
— մարզական կառույցները և հանրակրթական դպրոցներն ապահովել ժամանակակից մարզագույքով և հանդերձանքով,
— արժանվույն գնահատել Եվրոպայի և աշխարհի առաջնություններում առաջնակարգ արդյունքներ արձանագրած մարզիկներին և մարզիչներին,
— զգալիորեն ավելացնել մարզական ֆեդերացիաներին հատկացվող ֆինանսական միջոցները,
— հարաբերությունների ընդլայնում միջազգային մարզական կազմակերպությունների հետ:
Հայրենադարձություն և վերաբնակեցում
Հայրենադարձությունը և վերաբնակեցումն Արցախի համար ռազմավարական կարևորագույն խնդիր է, և ՀՅԴ-ն միշտ էլ աջակցել է այդ քաղաքականությանը: Մենք համոզված ենք, որ վերաբնակեցումն Արցախի հիմնահարցի լուծման ամենակարճ ճանապարհն է: Անհրաժեշտ է ստեղծել այդ աշխատանքների կազմակերպման և վերահսկողության գործնական համակարգ:
Ծրագրված նպատակային վերաբնակեցման քաղաքականությունը հնարավորություն կտա լուծել տնտեսական և քաղաքական մի շարք հիմնախնդիրներ, մասնավորապես՝
— այն ռազմավարական նշանակություն ունի ԱՀ բնակչության աճի խթանման և երկրի անվտանգության ապահովման համար,
— կնպաստի ԱՀ տնտեսական զարգացմանը: Այդ առումով կարևոր է վերաբնակեցվող շրջանների և ԱՀ մյուս շրջանների միջև բնական տնտեսական կապերի ստեղծումը:
Վերոհիշյալ ծրագրի իրագործումն ենթադրում է`
— գյուղատնտեսական մթերքների վերամշակման փոքր արտադրամասերի ստեղծում, վերաբնակեցված շրջաններում գյուղատնտեսության և արտադրության զարգացման համար արտոնյալ վարկերի տրամադրում,
— բնակիչներին տրվող արտոնությունների տրամադրման դյուրացում,
— հայրենադարձության համար բարենպաստ պայմանների ապահովում,
— Սփյուռքի ներուժի հնարավորինս լայն ընդգրկումով հայրենադարձության և վերաբնակեցման գործընթացի համահայկականության ապահովում,
— վերաբնակեցման քաղաքականությանը զուգահեռ` ներգաղթի և ներքին միգրացիայի քաղաքականության ամրագրում` այդ նպատակով առաջին հերթին ԱՊՀ-ում և ՌԴ-ում ապրող արցախցիների համախմբում և հայրենիք վերադարձի կազմակերպում,
— առաջնահերթության կարգով սահմանամերձ տարածքների յուրացում,
— Արցախի տարածքների համաչափ զարգացման տեսլականից ելնելով` ստեղծել տնտեսության և հանրային կյանքի պահանջարկ ունեցող մասնագետների բանկ` դրա մեջ ներառելով ինչպես հանրապետության, ՀՀ-ի, այնպես էլ Սփյուռքի մեր հայրենակիցներին:
Աշխատանք և զբաղվածություն
Տնտեսական և սեփականության ձևերի վերաձևավորումներն առաջացրին էական փոփոխություններ աշխատանքային հարաբերությունների և բնակչության զբաղվածության բնագավառում:
Զբաղվածության ոլորտում պետության դերակատարությունը չպետք է սահմանափակվի անուղղակի միջամտությամբ: Պետությունը գործուն դերակատարություն պետք է ունենա բնակչության զբաղվածության և աշխատանքի ապահովման գործում:
Արդյունավետ և զարգացած աշխատաշուկայի ձևավորումը, առողջ, անվտանգ և ընդունելի պայմաններով աշխատանքի ապահովումն այն կարևոր դրույթներն են, որոնք պետք է ուղեցույց լինեն գործատու-աշխատող փոխհարաբերություններում:
Այս ոլորտում անհրաժեշտ է ստվերային հարաբերությունների դուրս մղում, զբաղվածության ոլորտների ընդլայնում, գործազրկության կրճատում, աշխատողների աշխատանքային և սոցիալական իրավունքների պաշտպանության ուժեղացում:
Աշխատանքի վարձատրության նվազագույն չափը պետք է սահմանվի կենսաապահովման նվազագույն զամբյուղի ոչ թե ձևական, այլ իրական արժեքի հաշվառմամբ:
Սոցիալական ոլորտ
Մեր երկիրը սոցիալական պետություն է, սա ամրագրված է ԱՀ Սահմանադրությամբ: Ելնելով այդ դրույթից պետական համակարգի հիմնական գործառույթներից մեկը պետք է լինի մարդկանց բարեկեցության ապահովումը և եկամուտների խելամիտ ու արդարացի վերաբաշխումը:
ՀՅԴ նախընտրական ծրագիրը հանրության հավանությանն արժանանալու պարագայում՝ սոցիալապես խոցելի և անպաշտպան շերտերը կենսական նվազագույն կարիքները բավարարելու հնարավորություն կունենան, իսկ նրանց տրամադրվող պետական աջակցությունը լինելու է հասցեական ու նպատակային: Սոցիալապես անապահով շերտերի արժանապատիվ կենսամակարդակի ապահովումը պետության պարտականությունն է, որի կատարմանը հետամուտ ենք լինելու:
Աշխատանքը լինելու է մարդկանց սոցիալական ապահովության և պաշտպանվածության գրավականը: Աշխատանքով ապահովված մարդը չպետք է ունենա սոցիալական լուրջ խնդիր, իսկ նրա կենսաթոշակային տարիները պետք է լինեն ապահով:
Հայեցակարգային լուծմամբ երաշխավորել այն, որ որևէ ձևով հնարավոր չլինի արդեն իսկ ձեռք բերված սոցիալական առաջընթացը նվազեցնել, եթե այն պայմանավորված չէ այնպիսի օբյեկտիվ հանգամանքներով, ինչպիսիք ֆորսմաժորային դեպքերն են:
Սոցիալական բևեռացումը մեղմելու նպատակով նախատեսվում է`
— կարիքավորության աստիճանը ճիշտ որոշել և անցնել հասցեագրված սոցիալական օգնության: Դա թույլ կտա ավելի շատ միջոցներ ծախսել` հօգուտ անապահով ընտանիքների,
— նոր ձևավորվող ընտանիքներին նպատակային ֆինանսական աջակցություն ցուցաբերել,
— ծնելիութան աճի և բնակչության բնական վերարտադրողականության խրախուսման համար պետության ծրագրերն անընդհատ կատարելագործել,
— պարբերաբար բարձրացնել երեխայի ծննդյան նպաստի չափը և տարիքը, ներդնել երեխաների ծննդյան հաջորդականության պայմանական խրախուսման ամբողջական համակարգ: Երրորդ երեխայի ծննդյան հետ կապված նոր մոտեցում որդեգրել,
— զոհված ազատամարտիկների և հաշմանդամների ընտանիքներին համակողմանի հոգատարություն ցուցաբերել և էապես բարձրացնել նպաստները, ինչպես նաև համապատասխան օժանդակություն ցուցաբերել ձեռներեցությամբ զբաղվելու համար,
— արմատապես բարեփոխել ընտանեկան նպաստների համակարգը և պարբերաբար այն բարձրացնել,
— սպառողական զամբյուղի արժեքին մոտեցնելու տրամաբանությամբ՝ յուրաքանչյուր տարի բարձրացնել կենսաթոշակները,
— շարունակել բազմազավակ ընտանիքներին բնակարանով ապահովելու ծրագիրը,
— շարունակել և զարգացնել հիպոթեքային վարկավորումը՝ խրախուսելով գյուղական համայնքներում բնակարանային շինարարության գործընթացը,
— հնարավորություն ստեղծել, որպեսզի մարտական գործողությունների մասնակցած ԱՀ քաղաքացիները թոշակի իրավունք ձեռք բերելուց հետո ստանան զինված ուժերից զորացրված և նույնօրինակ կարգավիճակ ստացած զինծառայողներին հավասարեցված պարգևավճարը,
— ԱՀ-ում ընդլայնել ՀՕՄ-ի և բարեգործական մյուս կազմակերպությունների գործունեությունը` ներառելով նոր ծրագրեր, որոնք միտված կլինեն աղքատության կրճատմանն ու սոցիալական լարվածության մեղմացմանը:
Առողջապահություն
Առողջապահության ոլորտում կարևորվում է կառավարման առավել արդյունավետ համակարգի ձևավորումը:
Բուժօգնության վճարովի ծառայությունների աճի և բնակչության վճարունակության սուղ հնարավորությունների պայմաններում` հասարակության ստվար հատվածը զրկվում է ժամանակին բուժվելու և անհրաժեշտ դեղամիջոցներ ձեռք բերելու հնարավորությունից:
Պետական բյուջեից առողջապահությանը հատկացվող` առանց այն էլ սուղ միջոցների զգալի մասը նպատակաուղղված է համակարգի պահպանմանը: Արդյունքում տուժում են բուժհիմնարկներն ու բուժաշխատողները: Արմատական բարելավման կարիք է զգում նաև սննդամթերքի հետ կապված վերահսկողությունը և բուժօգնության ստանդարտների և որակների վերահսկումը:
Այս բնագավառում արմատական փոփոխություններ կատարելու համար Դաշնակցությունը նախատեսում է`
— բժշկական ծառայությունը բոլոր խավերի համար դարձնել անվճար,
— առանձնակի ուշադրություն դարձնել շրջանային և համայնքային առողջապահության զարգացմանը, վերջիններիս մասնագիտական և նյութատեխնիկական բազայի ամրապնդմանը,
— հեռավոր և սահմանամերձ բնակավայրերն ապահովել որակյալ բժշկական կադրերով և ծառայություններով,
— բուժաշխատողների աշխատավարձի ամենամյա բարձրացում իրականացնել, վերանայել բժիշկների վարձատրության համակարգը,
— բժշկական հաստատություններում նոր տեխնոլոգիաներ ներդնել,
— առողջապահության ոլորտում ներդնել ապահովագրական ֆինանսավորման համակարգ,
— բարելավել բժիշկների վերապատրաստման և մասնագիտական կատարելագործման գործընթացը,
— ձեռնարկել գործնական քայլեր անհրաժեշտ պարագաներում ԱՀ քաղաքացիների բուժումը հանրապետությունից դուրս կազմակերպելու համար: Այդ նպատակով բյուջեում համապատասխան գումարներ նախատեսել:
Արցախ—Հայաստան—Սփյուռք հարաբերություններ
Արցախը հայ ժողովրդի միասնության գաղափարական և առարկայական առանցքն է: ԱՀ-ն, ելնելով համայն հայության ամբողջականության գաղափարի գիտակցումից, ազգային շահերը ներկայացնողի իր յուրահատուկ գործոնով կարևոր դերակատարություն ունի հայության համախմբման և հայապահպանման գործում:
Արցախ-Հայաստան-Սփյուռք բազմակողմանի կապերի ամրապնդումն ու զարգացումը պետք է հիմնված լինեն փոխշահավետ գործակցության վրա, որ ենթադրում է հետևյալ մոտեցումները`
— հայ ժողովրդի տարբեր հատվածների միջև համազգային փոխըմբռնման, փոխվստահության, միասնության և համախմբվածության մթնոլորտի ապահովում,
— համահայկական քաղաքական, տնտեսական, մշակութային, կրթական խորհրդաժողովների, համաժողովների, հավաքների, ինչպես նաև այլ բնույթի միջոցառումների կազմակերպում ԱՀ-ում, իսկ ՀՀ-ում և արտերկրում անցկացվող նման միջոցառումներին՝ Արցախի մասնակցության ապահովում,
— ԱՀ, ՀՀ և Սփյուռքի միջև երկարաժամկետ համագործակցության ծրագրերի մշակում և իրականացում,
— համահայկական տեղեկատվական դաշտի ձևավորում և բազմակողմանի համագործակցության ծավալում,
— Սփյուռքի ներուժի, այդ թվում՝ գիտական, մասնագիտական և ֆինանսական մասնակցության ապահովում ԱՀ սոցիալ-տնտեսական հիմնահարցերի լուծման գործում:
Սիրելի՜ հայրենակից,
Վստահե՛ք Դաշնակցությանը և 2020թ. մարտի 31-ից մասնակիցը դարձեք այս ծրագրի իրագործմանը, որի արդյունքում կունենանք կայուն երկիր, կանխատեսելի ապագա: