Պետական իշխանության մարմինների ձևավորումը. Կառավարություն
Գլխավոր » Լրահոս » Պետական իշխանության մարմինների ձևավորումը. Կառավարություն

Պետական իշխանության մարմինների ձևավորումը. Կառավարություն

Արարատ Հակոբյան

Հայաստանի Հանրապետությունը

Պետական իշխանության մարմինների ձևավորումը

Կառավարություն

Հայաստանի անկախության հռչակումից հետո շատ ավելի դժվար ու տևական էին լինելու պետականության կայացումը և երկրի դինամիկ զարգացումը: Պետականաշինության առաջին քայլը, բնականաբար, սկսվեց կառավարության ձևավորումից:

Հայաստանի անկախության հռչակումից և Բաթումի հաշտության պայմանագրի կնքումից հետո առաջնային խնդիր դարձավ պետական իշխանության երեք հիմնական` գործադիր, օրենսդիր և դատական մարմինների ձևավորումը: Այդ համատեքստում անուրանալի է ՀՅԴ կուսակցության դերակատարությունը։ Նա է եղել հայոց պետական մեքենան առաջ շարժող քաղաքական գլխավոր ուժը, հիմնականում իր ուսերին է կրել անկախ պետականության, ժողովրդի ու հայրենիքի անվտանգության ամբողջ պատասխանատվությունը:

Ցարական երբեմնի նահանգի կառավարման համակարգի փոխարեն, այն էլ՝ պատերազմներից խարխլված վարչակարգի ու կիսավեր տնտեսության պայմաններում, պետք էր ստեղծվեր եվրոպական արժեհամակարգով հանրապետական-ժողովրդավարական կառավարման ձև ընդունած պետական ապարատ` նոր գաղափարախոսությամբ, պետաիրավական ու տնտեսավարման, կրթամշակութային նոր համակարգերով:

Բաթումի պայմանագրից հետո Թիֆլիսում ստեղծվեց անդրանիկ ոչ լիակազմ կա-ռավարությունը, որի նախագահ (վարչապետ) ընտրվեց Հովհաննես Քաջազնունին (1868-1938): 1918 թ. հուլիսի 17-ի վաղ առավոտյան կառավարության և Հայոց Ազգային խորհրդի անդամները Թիֆլիսից մեկնեցին դեպի Աղստաֆա, այնտեղից էլ գերմանական երկու ավտոմեքենաներով հուլիսի 19-ին ժամանեցին մայրաքաղաք Երևան և անմիջապես անցան գործի:

Հուլիսի 24-ին Թիֆլիսի և Երևանի ազգային խորհուրդների համատեղ նիստում հրապարակվեց անդրանիկ կառավարության կազմը` Հովհաննես Քաջազնունի (նախարար-նախագահ կամ վարչապետ), Ալեքսանդր Խատիսյան (արտ. գործ նա¬խարար), Արամ Մանուկյան (ներք. գործ. նախարար), Խաչատուր Կարճիկյան (ֆինանսների նախարար), Հովհաննես Հախվերդյան (զինվորական նախարար) և մի փոքր ուշ` հուլիսի 28-ին, Գրիգոր Պետրոսյան (արդարադատության նախարար): Վերջին երկուսը անկուսակցական էին: Հայոց Ազգային խորհրդի և կառավարության Հայաստանի մայրաքաղաք փոխադրումով Երևանը վերածվեց հայոց հասարակական-քաղաքական, տնտեսական և կրթամշակութային կյանքի կենտրոնի:

Իշխանության ղեկը ստանձնած կառավարության գլխավոր խնդիրներն էին` ստեղծել պետական գործուն մեքենա, պետական իրավակարգ, հաստատել կարգուկանոն, երկիրը դուրս բերել քաոսից ու անիշխանությունից, պայքարել սովի ու համաճարակների դեմ, գաղթականությանը սնունդ, բնակարան ու աշխատանք տալ, կարգավորել պարենավորումը և ֆինանսները, ոտքի կանգնեցնել տնտեսությունը, առաջ տանել կրթամշակութային գործը, ստեղծել կանոնավոր բանակ, հնազանդեցնել ներքին խռովությունները, լուծել սահմանային վեճերը, հաստատել դիվանագիտական կապեր, հասնել Հայաստանի միջազգային ճանաչման և այլն, մի խոսքով` ստեղծել կազմակերպված պետություն: Եվ այդ բազում խնդիրները լուծելու նպատակով կառավարությունը լծվեց գործի և հանրապետության գոյության 2,5 տարիների ընթացքում տարավ պետականաշինության իր հասանելիք բեռը:

Խոսելով բարձրագույն գործադիր իշխանության (կառավարության) մասին` հարկ է փաստել, որ իր գոյության 2,5 տարվա ընթացքում հանրապետությունն ունեցել է չորս վարչապետ, որոնք բոլորն էլ ՀՅԴ գործիչներ էին` Հովհաննես Քաջազնունի (1918 թ. հունիսի 7-ից մինչև 1919 թ. օգոստոսի 7-ը, իսկ գործնականում` մինչև ապրիլ, երբ Հայաստանի խորհրդի որոշմամբ նա գործուղվեց Եվրոպա և ԱՄՆ` օգ¬նություն ստանալու համար), Ալեքսանդր Խատիսյան (1919 թ. օգոստոսի 7-ից մինչև 1920 թ մայիսի 5-ը), Համո Օհանջանյան (1920 թ. մայիսի 5-ից մինչ և նույն տարվա նոյեմբերի 23-ը) և Սիմոն Վրացյան (նոյեմբերի 23-ից մինչև դեկտեմբերի 2-ը): Ընդ որում, ՀՅԴ-ն երկու անգամ` 1918 թ. նոյեմբերի 4-ից 1919 թ. հունիսի սկիզբը` ՀԺԿ-ի, իսկ 1920 թ. նոյեմբերի 23-ից դեկտեմբերի 2-ը՝ Էսէռների հետ կազմել է կոալիցիոն (խառը) կառավարություն:

Հարկ է նշել, որ առանձնապես կշռելի է եղել ՀՅԴ-ՀԺԿ կոալիցիոն կառավարությունը: Հ. Քաջազնունու գլխավորած կառավարության աշխատանքների արդյունավետությունը բարձրացնելու նպատակով ՀՅԴ-ն ընդառաջ գնաց ՀԺԿ ցանկությանը, և 1918 թ. նոյեմբերի սկզբին ձևավորվեց կոալիցիոն կառավարություն` դարձյալ Հ. Քաջազնունու գլխավորությամբ: Բանն այն է, որ Թուրքիայի պարտությունը դարձել էր օրերի հարց, իսկ Հայաստանում նշմարվում էին կայունացման որոշ միտումներ, ուստի իշխանության հակումներ ցուցաբերող ժողովրդականները ցանկություն հայտնեցին մտնել կառավարության մեջ և ՀՅԴ-ի հետ միասին կիսել պատասխանատվությունը ժողովրդի, հայրենիքի ու պետության առաջ: Այդ նպատակով Թիֆլիսից Երևան ժամանեցին ՀԺԿ ԿԿ-ի անդամներ Մինաս Բերբերյանը, Գևորգ Մելիք-Ղարագյոզյանը, Սամսոն Հարությունյանը, Լևոն Ղուլյանը և ուրիշներ:

Բանակցությունների արդյունքում ձևավորվեց ՀՅԴ-ՀԺԿ կոալիցիոն կառավարություն, որի մեջ մտան 4 դաշնակցական, 4 ժողովրդական և 1 անկուսակցական` նախարար-նախագահ (վարչապետ) Հ. Քաջազնունու գլխավորությամբ: Կոալիցիոն համատեղ աշխատանքը դրսևորվեց նաև խորհրդարանում, և ձևավորվեց ՀՅԴ-ՀԺԿ խորհրդարանական մեծամասնություն:

Հարկ է նկատել, որ հանրապետության ֆինանսատնտեսական, վարչաիրավական բնույթի գործառույթների իրականացման համար ՀԺԿ շարքերում կային բարձր կրթություն ու որակավորում ստացած մեծ թվով հմուտ մասնագետ կադրեր, որոնց կարիքը մեծապես զգացվում էր: Սակայն ժողովրդական նախարարները առանձնապես մեծ ձգտում չէին ցուցաբերում լծվելու պետական նավին: Նրանց չէին բավարարում Թիֆլիսի համեմատ Երևանի ոչ այնքան հարմարավետ պայմանները, և, բացի այդ, վախենում էին համաճարակներից վարակվելուց: 1919 թ. հունվարին միայն Երևանում կար 21000 բծավոր տիֆով հիվանդ: Բայց և այնպես, չնայած երկու կուսակցությունների մեջ առկա երբեմն տարբեր դիրքորոշումներին ու ներքին մի շարք անհամաձայնություններին` ՀՅԴ-ՀԺԿ կոալիցիան գործեց շուրջ 7 ամիս:

Բերված փաստը հաստատում է, որ Առաջին Հանրապետության հիմնական կառավարող կուսակցությունը՝ ՀՅԴ-ն, չի ձգտել միակուսակցական ամբողջատիրական (տոտալիտար) կառավարման վարչաձևին, ինչն այդքան բնորոշ էր ԽՍՀՄ կոմունիստական-բոլշևիկյան ավելի քան 70-ամյա բռնավարչակարգին:

Ընդհանուր առմամբ, տալով Առաջին Հանրապետության կառավարության պետականաշինության ամփոփ բնութագիրը, այն կարելի է բաժանել երեք փուլերի: Առաջին` Հ. Քաջազնունու նախագահության շրջանը` պետական-կազմակերպական, երկրորդ` Ալ. Խատիսյանի` քաղաքացիական-ստեղծագործական և երրորդը` Հ. Օհանջանյանի ու Ս. Վրացյանի` արտաքին ու ներքին թշնամիների դեմ կռվի շրջան, որը, ինչպես հայտնի է, ավարտվեց 1920 թ. դեկտեմբերի 2-ին Հայաստանի Հանրապետության անկմամբ ու նրա խորհրդայնացմամբ:

Արամ Մանուկյանի քաղաքական դերակատարությունը

Խոսելով ՀՀ անդրանիկ կառավարության մասին` հարկ է հատուկ անդրադառնալ Արամ Մանուկյանի քաղաքական դիմանկարին: Մինչ նորակազմ կառավարությունը Թիֆլիսից կժամաներ մայրաքաղաք և գործի կանցներ, տեղում պետական կառույցներ ստեղծելու և կարգուկանոն հաստատելու ուղղությամբ հսկայական կազմակերպչական աշխատանք էր իրականացրել Երևանի Ազգային խորհրդի փաստացի ղեկավար, ժողովրդի կողմից դիկտատոր ճանաչված Արամ Մանուկյանը (Սարգիս Հովհաննիսյան), որին իրավամբ կարելի է համարել Հայաստանի Հանրապետության հիմնադիր: Այդ պատվանունին Արամն արժանի է այն իմաստով, որ նախ Մայիսյան հաղթական հերոսամարտերը մեծապես կերտվեցին նրա անձնական կամքի ու կազմակերպական ջանքերի շնորհիվ և նաև այն բանի համար, որ մինչ Հ. Քաջազնունու անդրանիկ կառավարությունը կժամաներ Հայաստան, նա արդեն վիթխարի աշխատանք էր տարել պետության կազմակերպական կառույցներ ստեղծելու ուղղությամբ:

Արամի քաղաքական վաստակը գնահատելու համար բավական է միայն մատնանշել, որ նա կազմակերպեց ու ոգեշնչեց ժողովրդին երկու հաղթական հերոսամարտերում` 1915 թ. Վանի ինքնապաշտպանության՝ 1918 թ. Սարդարապատի ու Բաշ Ապարանի ճակատամարտերի ժամանակ:

Եթե առաջինի դեպքում փրկվեց շուրջ 150 հազար վան-վասպուրականցի, ապա երկրորդի արդյունքում արևելահայությունը փրկվեց երիտթուրքական նոր եղեռնից, և դրվեց Հայաստանի անկախության հիմքը, մի անկախություն, առանց որի դժվար կլիներ խոսել ներկա Հայաստանի մասին: Արամի հուշագիրներից Օ. Մխիթարյանը այսպես է բնութագրել Վանի և Սարդարապատի հերոսին «Արամի կազմակերպչական ուժը այնքան տիրական էր, որ ոչ ոք կարող էր ընդդիմանալ: Երբ անիկա կը խնդրեր, կարծես կը հրամայեր, երբ անիկա կը բանաձեւեր, կարծես անհեղելի օրենքներ կը գծեր, կարծես ոչ թե ծրագիր էր այդ այլեւս, այլ արդեն վաղուց գործադրված իրողություն»:

1918 թ. սկզբներից Արամը Երևանում ստեղծել էր տեղական կառավարություն` «Վարիչների մարմին», որը կառավարում էր նահանգը: Նա գլխավորում էր այդ մարմինը, նաև նրա զինվորական բաժանմունքը: Արամի տարերքն էր և´ պաշտպանելը, և´ կառուցելը: Նրա գլխավորած վարչությունն ուներ ներքին գործերի, զինվորական, պարենավորման, ֆինանսների, գաղթականության և այլ բաժանմունքներ: Վարիչ մարմնում ընդգրկված էին ճանաչված հեղինակություններ Մ. Մուսինյանը, Հ. Մելիքյանը, Ս. Թորոսյանը, Ա. Շահխաթունին և ուրիշներ:

Հ. Քաջազնունու կաբինետում ՆԳ նախարարությունը, որը գլխավորում էր Արամը, համարվում էր բարձրագույն վարչական մարմինը:

Կառավարչական իրավասությունների ծավալի մեծության առումով ՆԳՆ-ն ամենախոշոր կառույցն էր: Նա էր տնօրինում ու համակարգում նահանգային ու գավառային մարմինների, քաղաքային ինքնավարությունների, գաղթականության, կրթության, առողջապահության, ոստիկանության և այլ ոլորտների աշխատանքները: Հետագայում այդ նախարարությունից տրոհվեցին ու առաջացան մի շարք նոր նախարարություններ: Բայց մինչ այդ` մինչև իր մահը, այդ աշխատանքները օրնիբուն տնօրինում և անսպառ եռանդով ու անձնազոհ նվիրումով վարում էր Արամը: Նա ամեն տեղ էր: Հենց ժողովրդի, գաղթականության, որբերի հետ շփումների հետևանքով Արամը վարակվեց բծավոր տիֆով և 1919 թ. հունվարի 29-ին կնքեց իր մահկանացուն: Ասում են, որ անգամ ծանր հիվանդ վիճակում նա հրաժարվել է դեղ ընդունել` խորհուրդ տալով այդ դեղերով փրկել որևէ գաղթականի: Ժամանակագիրները նշում են, որ նրա թաղումը վերածվեց բազմահազարանոց սգո միջոցառման, որպիսին դեռ չէր տեսել Երևանը: Արամը պետական այն ազնիվ ու անկաշառ բարձրաստիճան ծառայողներից էր, որ անգամ հուղարկավորության համար խնայած որևէ միջոց չի ունեցել, և ստիպված այդ նպատակով խորհրդարանն է մի փոքր գումար հատկացրել: Կարելի է վստահաբար ասել, որ 20-րդ դարի հայոց ճակատագրական երկու տասնամյակներին Արամ Մանուկյանը իր ժողովրդի համար, հարկավ, խաղաց աստվածաշնչյան Մովսեսի դերը, իսկ վերջում, տակավին չորս տասնամյակը չբոլորած, իր կյանքն էլ զոհաբերեց հանուն նրա փրկության:

Հիրավի, անհնար է պատկերացնել Հայոց անկախ պետականության վերականգնումը առանց Արամ Մանուկյան գործչի: Մեկդարյա հեռավորությունից տալով Արամ Մանուկյանի խաղացած վիթխարի դերի գնահատականը` տեղին է մեջբերել գրաքննադատ, պետական գործիչ Նիկոլ Աղբալյանի արտասանած հրաժեշտի սրտառուչ խոսքերը. «Երբ գիշերը գայ, մտէք ձեր հոգիի սենյակը և խօսեցէք ձեր խղճի հետ և ըսէք, արդեօք աշխատե՞ր էք հայ ժողովրդի համար, ինչպէս Արամը, եղե՞ր էք այնքան անձնազոհ, որքան Արամ, տւե՞ր էք ձեր ամբողջ կեանքը հայ ժողովրդին, ինչպէս Արամը»:

1