«ԼՂ հակամարտություն. հնարավոր զարգացումները, պատերազմի վտանգ»
ՀՅԴ զինանշան ՀՅ Դաշնակցության Արցախի Կենտրոնական Կոմիտեի պաշտոնական կայքէջ
Գլխավոր » Լրահոս » «ԼՂ հակամարտություն. հնարավոր զարգացումները, պատերազմի վտանգ»

«ԼՂ հակամարտություն. հնարավոր զարգացումները, պատերազմի վտանգ»

Արցախի  Հանրապետության Ազգային Ժողովի փոխնախագահ, ՀՅԴ Արցախի ԿԿ անդամ, պ.գ.դ., պրոֆեսոր Վահրամ Բալայանի ելույթը Թեհրանի Հայ Դատի հանձնախմբի նախաձեռնությամբ նոյեմբերի 15-17-ին Իրանում կայացած «Հայ Դատը տարածաշրջանային վերջին իրադարձությունների համատեքստում» խորագիրը կրող խորհրդաժողովում:

 «ԼՂ հակամարտություն. հնարավոր զարգացումները, պատերազմի վտանգ»

Ընդհանուր առմամբ էթնոքաղաքական հակամարտությունները դժվար են ենթարկվում կարգավորման: Այս առումով բացառություն չէ նաև Ղարաբաղյան հակամարտությունը: Իմ կարծիքով այն մխացող կրակի նման դեռ երկար ժամանակ մեզ կուղեկցի՝ դեպքից դեպք ունենալով բորբոքումներ: Ղարաբաղյան հիմնահարցի կարգավորման դժվարությունը բացատրվում է մի քանի հանգամանքներով:

Դրանք հիմնականում ոչ միայն ներքին դժվարություններն են՝ առավել շատ կապված Ադրբեջանի կոշտ դիրքորոշման հետ, այլ նաև արտաքին բազմավեկտոր գործոններն են, որոնց բարդ համակցությունը հարցը ավելի խճճված ու անլուծելի է դարձնում:

Պատերազմի ավարտից հետո 23 տարիների ընթացքում բանակցային գործընթացը բավականին անարդյունավետ է ընթացել:

Կարգավորման թեմաներն են եղել.

ա) Արցախի կարգավիճակի հարցը (Ադրբեջանի տարածքում լայն ինքնավար կարգավիճակ, ընդհանուր պետության  մասին հայեցակարգ, Լեռնային Ղարաբաղի միացում ՀՀ-ին, Լեռնային Ղարաբաղի ազգաբնակչության կամարտահայտության հաշվի առնում):

բ) Զինված ուժերի հետքաշման, խաղաղապահ ուժերի տեղակայման և ազատագրված տարածքների վերադարձի խնդիրը (որ տարածք երբ պետք է վերադարձվի, խաղաղարար ուժերի կազմի ճշտում, ռուսական, թուրքական և ԵԱՀԿ պետությունների խաղաղարար մասնակցություն): Միջազգային փորձը ապացուցել է, որ միշտ էլ խաղաղապահ ուժերը կողմնակալություն են ունենում:

գ) Փախստականների և ներքին տեղահանված անձանց վերադարձ: Այստեղ նույնպես հակասությունները խորն են, մասնավորապես պետք է ճշտել, թե ովքեր են փախստականները և ներքին տեղահանվածները:

դ) Հաղորդակցության ուղիների վերաբացման և ապաշրջափակման  հիմնախնդիրը (այստեղ Թուրքիայի և Ադրբեջանի ապակառուցողական մոտեցումներն ակնհայտ են կապված Բաքու-Թբիլիսի- Ջեյհան նավթամուղի, Կարս-Ախալքալաք-Թիբիլիսի-Բաքու, ինչպես նաև Ռուսաստանը, Ադրբեջանն ու Իրանը իրար կապող երկաթգծերի հետ):

Այս հարցում Ադրբեջանի որդեգրած «Նախ կարգավորում, ապա համագործակցություն» բանաձևը չի համապատասխանում հակամարտության կարգավորման ներքին տրամաբանությանը և դա ավելի է իրարից հեռացնում երկու ժողովուրդներին և խորացնում միմյանց նկատմամբ անվստահությունը: Ի դեպ, արցախյան կողմն այս հարցում բազմիցս կառուցողական առաջարկություններ է արել: Մասնավորապես համատեղ ջրօգտագործման, բնապահպանական և այլ ոլորտների վերաբերյալ, որոնք բոլորն էլ մերժվել են:

ե) Կրակի վերահսկողության մեխանիզմների կիրառում: Այստեղ Ադրբեջանը շարունակում է անդրդվելի մնալ: Մոտեցումը մեզ համար շատ հստակ է: Ադրբեջանը ձգտում է հյուծիչ լոկալ պատերազմի (սողացող  պատերազմ) միջոցով ծնկի բերել ՀՀ-ին և ԱՀ-ին:

Վերոհիշյալ օրակարգերից զատ բանակցությունների սեղանին դեռ նոր առաջարկությունների փաթեթներ կդրվեն:

Փաստորեն քննարկման նյութ հանդիսացող առաջարկությունները երկու կողմերի համար հիմնականում անընդունելի են և դրական հեռանկար չեն խոստանում:

Այս պարագայում ստատուս քվոյի պաշտպանությունը թերևս լայնամասշտաբ պատերազմի կանխման լավագույն միջոցն է:

Բանակցային գործընթացի ճապաղ վիճակը և աշխարհաքաղաքական զարգացումները հիմք են տալիս ասելու, որ կողմերի միջև սահմանային լոկալ բախումները հավանական են, բայց լայնամասշտաբ պատերազմական գործողությունների հնարավորությունը, թերևս, 0 նիշի վրա է: Լայնամասշտաբ պատերազմը կանխող գործոններն են.

1) Հայկական գործոնը

ա) Երկու հայկական պետություններում գոյություն ունեցող կայուն քաղաքական վիճակը, բանակի պատրաստակամությունը: Ինչքան էլ մենք քննադատենք բանակում առկա կացությունը, այնուամենայնիվ, ապրիլյան իրադարձություններից հետո զինված ուժերում իրականացվող տեղաշարժերը թշնամուն զսպող ամենահիմնական միջոցն են:

բ) Ինչքան էլ ՀՀ-ում հասարակության մի մեծ շերտ դժգոհ լինի իշխանությունից, այնուամենայնիվ, երկրի բնակչության, այդ թվում Արցախի, նշանակալից մասը ապագայի և պետության ճակատագրի նկատմամբ ունի պատասխանատվության զգացում:

Այդ ամենին եթե հաջողվի ավելացնել տնտեսական բաղադրիչի զագացման պահը, պատերազմը մեզանից ավելի հեռու կլինի:

գ) Սփյուռքի գործոնը և մասնավորապես մեր հայրենակիցների, ինչու չէ, Հայ դատի գրասենյակների և մյուս կառույցների կողմից իրականացվող լոբբիստական աշխատանքը, թույլ կտա Ադրբեջանի վրա մեծացնելու ճնշումները, արգելափակելու զենքի վաճառքի ճանապարհները:

2) Ադրբեջանական գործոն: Ներկայումս Ադրբեջանում իշխող վարչախմբի հետ կապված կոռուպցիոն սկանդալները (ադրբեջանական լվացքատուն) երկրի ներսում խանական ռեժիմի ստեղծումը ավելի ու ավելի է խորացնում Ադրբեջանի և առաջադեմ աշխարհի միջև անջրպետը: Դա ինքնին հնարավորություն կտա միջազգային կառույցների կողմից ճնշումը մեծացնելու Ադրբեջանի նկատմամբ:

3) Արտաքին գործոններ

ա) Ռուս-թուրքական բարվոք հարաբերությունները: Ի դեպ, սա մեզ համար իդեալական վիճակ է: Ռուաստանի և Թուրքիայի միջև հարաբերությունները գտնվում են ոչ պատերազմական և ոչ բարեկամական միջակայքում: Պատերազմի դեպքում հայոց երկիրը ոտքի կոխան կդառնա, իսկ Ռուսաստանի և Թուրքիայի միջև քաղաքական անուշի դեպքում պատերազմը անխուսափելի է, որի արդյունքում մենք կզրկվենք մեր հողերից՝ առաջին հերթին Արցախից

բ) Ռուսաստանի ժողովրդագրական և տնտեսական ոչ բարվոք վիճակը: Ռուսաստանի արտաքին քաղաքական ծանր վիճակի հետ կապված սիրիական թնջուկի և ընդհանուր առմամբ մերձավորարևելյան բարդ զարգացումների, ուկրաինական իրադարձությունների, ԱՄՆ-ի և Եվրոպական երկրների տնտեսական ճնշումների մեծացման խորապատկերի վրա Ռուսաստանի օրվա իշխանությունների համար խիստ վտանգավոր է նոր ճակատի բացումը:

գ) Թուրքիայի ներքին և արտաքին բարդ գործընթացները, մասնավորապես քաղաքական հարցը: Երկրորդ, Էրդողանի կողմից Աթաթուրքի առաջ քաշած լայիցիզմի քաղաքականությունից նահանջը և պետական համակարգի իսլամականացման հանգամանքը կհասցնի թուրքական հասարակության երկփեղկմանը:

Եվրոպական որոշ երկրների հետ առաջիկայում սպասվող լարվածության մեծացումը:

դ) Սիրիայի և Իրաքի տարածքում քրդական պետության  ստեղծման հնարավորությունները:

Նման պայմաններում ներկայումս «ոչ խաղաղություն, ոչ պատերազմ» իրավիճակում հայկական կողմը նորարական մոտեցումներով պետք է հանդես գա մասնավորապես մեծ տերությունների համար ընկալելի տարածքային ամբողջականության սկզբունքի շուրջ նոր մոտեցումներ որդեգրելով:

Բանը նրանում է, որ մինչև 1918 թ. մայիսը Ադրբեջանի հանրապետության ծնունդը, 1917 թ. դեկտեմբերի 24-ին Շուշիում ձևավորվել էր «Հայ հեղափոխական կուսակցությունների և կազմակերպությունների ժամանակավոր խորհուրդը»: Իշխանության այդ մարմինը օժտված էր օրենսդիր և գործադիր գործառույթներով: Պատահական չէ, որ 1918 թ. ապրիլին Անդրկովկասյան սեյմում  գտնվող հայ և մահմեդական ներկայացուցիչների համաձայնությամբ՝ Լեռնային Ղարաբաղին տրվել է ազատ շրջանի կարգավիճակ: Արցախում իշխանությունների ձևավորման ընթացքը տրամաբանական ավարտին հասավ 1918 թ. հուլիսի 22-26-ն ընկած ժամանակահատվածում հրավիրված արցախահայության առաջին համագումարի ժամանակ:

Այդ հիմքերի վրա էլ խորհրդային շրջանում Լեռնային Ղարաբաղը ստացավ ինքնավար կարգավիճակ:

ԼՂԻՄ-ը սահմանադրությամբ, հետագայում՝ կանոնադրությամբ, օրենսդիր, գործադիր և դատական իշխանության մարմիններով, հաստատված սահմաններով խորհրդային համակեցության իրավաքաղաքական համակարգում իր տեղն ու դերն ուներ:

ԽՍՀՄ Գերագույն խորհրդում արցախահայությանը ներկայացնում էին ժողովրդի կողմից ընտրված 5 պատգամավորներ:

1924 թ. հուլիսի 6-ին ընդունված ԼՂԻՄ Սահմանադրության երրորդ գլխում արձանագրված էր. «Ինքնավար ԼՂ իշխանությունը նրա ընդգրկած ամբողջ տարածության վրա պատկանում է խորհուրդների համագումարին, կենտգործկոմին և տեղական խորհուրդներին»: Սահմանադրության առաջին գլխի երկրորդ հոդվածում նշված է. «Բոլոր գործավարությունը, դատավարությունը և ուսուցումը  դպրոցներում Ինքնավար ԼՂ-ում կատարվում է մայրենի լեզվով»:

Ինչպես ԱդրԽՍՀ-ը, այնպես էլ ԼՂԻՄ-ը միջազգային իրավունքի  սուբեկտներ չէին: Որպես այդպիսին ԽՍՀՄ-ն էր, որ ուներ չորս ձևի վարչատարածքային միավորներ: Այդ բոլոր ինքնավար միավորների վրա ճանաչված է եղել միայն ԽՍՀՄ ինքնիշխանությունը: ԼՂԻՄ-ը ԽՍՀՄ ինքնավար մարզ է եղել, որը տնտեսական հարցերում միջնորդավորված ենթակայություն է ունեցել միութենական իշխանություններից:

Մեկ այլ հանգամանք ևս. հայտնի է, որ Ադրբեջանի հանրապետությունը ՄԱԿ-ի անդամ է դարձել 1992 թ., մինչդեռ այդ պետությունը իրեն հռչակել է 1918-1920 թթ. Ադրբեջանի ժողովրդական հանրապետության իրավահաջորդ, որի կազմում չի եղել Լեռնային Ղարաբաղը:

ԼՂԻՄ-ը ԱԽՍՀ կազմից դուրս է եկել 1990 թ. ապրիլի 3-ի «Միութենական հանրապետությունների ԽՍՀՄ կազմից դուրս գալու կարգի մասին» օրենքի համաձայն:

1